Op 1 september 2018 werden er nieuwe waarden geïntroduceerd om de uitstoot van wagens uit te drukken, de WLTP waarden. Dit om de verouderde waarden van de NEDC test, die dateren van begin jaren ’90, eerlijker en transparanter te maken. Onder andere Dieselgate lag aan de basis voor deze beslissing.

Vanaf wanneer maken we de overschakeling van NEDC naar WLTP?

Tot en met 1 september 2019 verplicht de EU om een herberekening op de NEDC waarden te gebruiken en noemt dit NEDC 2.0. Deze waarden zouden voorlopig dienen als basis om fiscale berekeningen uit te voeren betreffende gemotoriseerde voertuigen.

Beide waarden zijn te vinden op het COC van de auto. Te vinden onder de noemers ‘Combined value NEDC/WLTP’.

In België kreeg Traxio van ex-minister Bart Tommelein de belofte dat de NEDC 2.0 waarden zouden gebruikt worden tot:

  • 31/12/2020 Federaal niveau (bedrijfswagens)
  • 31/12/2019 op Vlaams niveau

Wat is het probleem?

Tot 01/01/2019 liep alles goed, maar daarna kwamen er steeds meer berichten binnen van klanten die een verschil merkten in hun BIV berekening. Naast Cardoen waren er nog tal van bedrijven in de automotive sector die hier berichten over kregen.

Onderzoek wees uit dat men bij bepaalde belastingdiensten, zonder communicatie en tegen de afspraken in, al vroegtijdig de WLTP waarden waren gaan gebruiken.

Wat te doen?

Het beste wat je nu kan doen, is de betreffende belastingdienst in gebreke te stellen. Je kan hiervoor een aangetekend schrijven versturen naar het desbetreffende belastingkantoor. Het adres van dit kantoor kan je vinden op de afrekening die je ontving.

In de brief vermeld je duidelijk dat er een fout heeft plaatsgevonden en dat de WLTP waarden gebruikt zijn voor de berekening van BIV in plaats van de afgesproken NEDC 2.0 waarden.

We raden je wel aan om de belasting te betalen en om daarna het verschil terug te eisen. Dit om verwijlinteresten te vermijden.

Question Type: 
Cardoen autosupermarkt