Op reis met de Aiways U5 ... een makkie

2 maanden geleden, na 17,5 jaar in de consumentenelektronica, besloot ik mijn baan op te zeggen en koos ik voor een nieuw avontuur. Elektrisch rijden was altijd een grote interesse en toen de kans zich voordeed om het merk Aiways in België te introduceren, was dit de stap die ik moest zetten. Als echte “early adopter” stonden elektrische auto's altijd hoog op mijn7 lijst als mogelijke nieuwe professionele uitdaging.

Een van de eerste dingen die ik aan vrienden en collega's vertelde was, ik ga op vakantie met de nieuwe Aiways U5, een 100% EV, naar Zuid-Frankrijk. De meest voorkomende reactie die ik kreeg was; “je bent gek”, het zou stress veroorzaken, waar ga je opladen, het is zo tijdrovend, hoe ga je opladen op je vakantielocatie, Europa is hier niet klaar voor ... Zo goed als iedereen zei dat het een heel slecht idee was. Zelfs mijn eigen ouders stelden voor om hun dieselauto te lenen voor de vakantie omdat ik nog maar 3 weken met een EV reed. Ik was ervan overtuigd, een EV op vakantie is geen enkel probleem. Als ik mee wil werken aan het op de markt brengen van een EV, dan moet ik hem ook voor mijn vakantie gebruiken.

Wat ik wel kan zeggen, het begint uiteraard allemaal met planning en mindset. Het planningsgedeelte is eenvoudig en duurt niet langer dan 5 minuten? De mentaliteit is misschien zelfs nog makkelijker. Er is minder stress, je voelt geen druk om zo snel mogelijk, zo veel mogelijk kilometers te maken. Vakantie is dus eigenlijk vanaf dag 1 een pure ontspanning. Je weet van bij het begin dat het volledige traject wat langer zal gaan duren, maar zelfs dat duurt niet zo lang als verwacht, daarover later meer. 

Hoe komt het dat de planning van de route, met oplaadpunten, mogelijke file toch maar 5 minuten duurt? We gebruikten de app "A better routeplanner"; je kiest je automerk, laadniveau bij de start, de gewenste capaciteit van je accu bij aankomst aan een laadpunt, gewenste batterijniveau bij aankomst op bestemming, je aankomstpunt en daar ga je. De app berekent alles voor je; waar opladen, hoe lang opladen en zelfs een schatting van de oplaadkosten. Als je de 40 euro voor de premium versie wil betalen, wordt er zelfs tijdens je reis gecontroleerd of de oplaadpunten niet bezet zijn en of er mogelijks betere alternatieven zijn.

Hoe komt het dat de planning van de route, met oplaadpunten, mogelijke file toch maar 5 minuten duurt? We gebruikten de app "A better routeplanner"; je kiest je automerk, laadniveau bij de start, de gewenste capaciteit van je accu bij aankomst aan een laadpunt, gewenste batterijniveau bij aankomst op bestemming, je aankomstpunt en daar ga je. De app berekent alles voor je; waar opladen, hoe lang opladen en zelfs een schatting van de oplaadkosten. Als je de 40 euro voor de premium versie wil betalen, wordt er zelfs tijdens je reis gecontroleerd of de oplaadpunten niet bezet zijn en of er mogelijks betere alternatieven zijn.

Aangezien dit onze eerste lange EV-reis was, verkozen we er voor om te vertrekken op een vrijdag, zaterdag 31 juli, een zwarte zaterdag op de Franse autosnelwegen, zouden we zo voor een groot stuk vermijden. met een totaaltraject van 980 km, besloten we de reis voor deze eerste keer op te splitsen in 2 dagen. Geen idee wat te verwachten, dus dat leek de veilige optie. Dag 1 670 km en dag 2, op de zwarte zaterdag, moesten we dan nog maar 310 km rijden. We boekten een hotel met oplaadmogelijkheid voor de 1ste nacht, om zeker te zijn dat we de tweede dag met een volledig opgeladen batterij vertrekken konden.

Hoe werkt dat reizen met een EV? Zoals gezegd is het makkelijk, ontspannen en minder stressvol. een eerste laadstop was voorzien na iets meer dan 200 km, net voor de grens met Luxemburg. Ionity Wellin was onze eerste stop en zonder enig probleem werd onze oplaad badge geaccepteerd. In een tijdspanne van  25 minuten laden we van 30% naar 80%. De tijdspanne van een ontbijt en we waren klaar voor het volgende stuk van de reis. Ok, we moesten even van de snelweg af en het oplaadpunt was 3 km verwijderd van de oprit van de snelweg, maar wat is 6 km extra op een rit van 980 km. De volgende stops waren vergelijkbaar met de eerst, een mix van oplaadpunten op parkeerplaatsen van een supermarkt dichtbij de snelweg of op snelwegparkings zelfs. We merkten dat we op 2 stops na altijd bij het goed gepositioneerde snellaadnetwerk Ionity terecht kwamen en er altijd ook telkens minimaal 2 plekken beschikbaar waren om meteen te laden. Dus nooit wachten op een vrije plek, op de terugreis zou dat anders gaan uitdraaien.

We kwamen aan bij ons hotel met 60% energie in de batterij, we gingen dus niet de hele nacht nodig hebben om op te laden, maar het was leuk om deze mogelijk toch te hebben, dachten we. Tijdens het inchecken kregen we de melding dat het laadstation van het hotel defect was. Met de ervaring van de dag, gaf dit geen extra stress, we zouden 's ochtends met 60% vertrekken en "A better routeplanner" brengt ons zonder problemen naar onze bestemming. Dat gebeurde ook, met één extra laadstop en een half uurtje file kwamen we de 2e dag net na het middaguur aan op onze vakantiebestemming.

Bij ons vakantiehuis was er geen speciale oplaadaansluiting, maar geen probleem we zouden de “granny cable”, of “bomma-kabel” in het Nederlands, gebruiken. Onder de EV rijders is dit de naam voor de kabel die je gebruikt om op te laden aan het gewone stopcontact. Ja klopt, het duurt wat langer, lees veel langer, om je auto tot 100% op te laden, maar hey, het is vakantie. Trouwens, je komt uiteraard ook nooit met 0% thuis aan. Onze vakantieplanning was vroeger altijd, een dag met een activiteit, een dagje aan het zwembad en dat deden we deze keer ook. Na een dagje aan het zwembad, was de auto altijd 100% opgeladen voor de dag met een activiteit. Onze vakantiebestemming bevond zich in de Franse Alpen, in Le Bourg d'Oisans aan de voet van Alpe D'Huez. Rijden met een EV in de bergen is ook een plezier, je verbruikt iets meer energie als je bergopwaarts rijdt. Maar tijdens de afdaling win je energie en remmen op de motor is super makkelijk met een EV, dat gaat vanzelf. Je krijgt zelfs het gevoel dat er een parachute achter je auto hangt op de moment dat je het gaspedaal lost. 1 keer kwamen we, verbazend genoeg, zelfs uit op een negatief energieverbruik. Uiteindelijk was elke km op onze locatie gratis, we gebruikte de energie van onze vakantie locatie en hebben ter plaatste nooit een openbaar oplaadpunt nodig gehad. Achteraf gezien ook logisch niet? Wie rijdt er op vakantie meer dan 400 km per dag?

Na 2 weken heerlijke vakantie was het weer tijd om naar huis te gaan en dus ook tijd voor de tocht van 980 km. Deze keer, weer op een zwarte zaterdag op de wegen in Frankrijk, besloten we om de leercurve van het rijden met een EV te vergroten. We zouden de volle 980 km op één dag afleggen. 4 laadstops volgens "A better routeplanner". Het werd snel duidelijke dat het een drukke dag was op de weg, bij 2 van de geplande laad stops kwamen we aan als nummer 6 in de wachtrij, iets langer wachten dan op de heenreis dus, maar nooit meer dan 30 minuten alvorens we aan de lader stonden. Die snelladers zijn echt fijn en de EV-gemeenschap respecteert het feit dat na 80% het opladen langzamer gaat. Wanneer mensen 80% van de lading hebben bereikt, vertrekken ze steevast voor het volgende deel van hun reis.

De EV-gemeenschap is een gemeenschap van mensen die besloten hebben om hun manier van autorijden te veranderen, ze weten hoe het werkt en dat de laadinfrastructuur nog niet 100% optimaal is. Dat maakt het ook wel een beetje leuk, je ziet telkens dezelfde mensen tijdens je reis. Mensen die aan het opladen zijn als je aankomt, zijn meestal ook aan het opladen bij de volgende stop. Mensen die aankomen terwijl wij aan het opladen zijn, zullen waarschijnlijk ook aankomen tijdens onze volgende laadstop. Dit betekent dat je na 2 stops deze mensen een beetje begint te herkennen en een praatje gaat maken over de reis, de bestemming en vakantieplannen. Bij één van de stops, op de parkeerplaats van een supermarkt, waar een wachtrij stond, kocht een Nederlands koppel zelfs een doos ijsjes en deelde deze uit aan de kinderen van de andere EV-rijders die stonden te wachten. Iets wat ik tijdens voorgaande reizen nooit heb zien gebeuren aan de wachtrij een tankstation.

Natuurlijk is het niet alleen maar positief, de laadinfrastructuur kan nog sterk verbeteren. Er zijn nog enkele dode zones op de snelwegen in Frankrijk. Vooral tussen Dijon en Metz, heb je een langere rit naar de volgende laadstop, af en toe zelfs met een aanbevolen snelheid die lager is dan de aangegeven snelheid op de snelweg. Meestal zijn er op elke locatie 4 tot 6 snelladers, dat is nu al niet voldoende op hele drukke dagen. Het gebeurde dat we op de terugreis als nummer 6 in de wachtrij kwamen te staan. Bij onze tweede stop stond er zelfs een rij van 11 auto's achter ons toen wij begonnen met laden. Er zijn dus zeker nog verbeterpunten. Ionity bijvoorbeeld, claimt een hoog kwalitatief laadnetwerk te zijn, als je het hebt over laadtijd en laadvermogen hebt is dat zeker wel het geval. Als je het over comfort hebt, is dat zeker nog niet het geval. Vaak was er geen picknickplek in de buurt van de laadpalen of zelfs geen plek met wat schaduw om je te beschermen tegen de brandende zon op de snelwegen naar en van het zuiden. Als het had geregend, dan stonden we daar ook zonder beschutting, dat was bij ons gelukkig niet het geval. Maar je kan je voorstellen dat als je als nummer 6 in de wachtrij staat, wat schaduw of een zitje fijn zou zijn.

We hebben bewust alleen die ene laadpas meegenomen die we hadden (PlugInvest). Pluginvest beweerd meer dan 80% van alle oplaadpunten in Europa te dekken. En dat gingen we dan ook testen, in realiteit werden maar één keer geweigerd op een snellader van BP, alle anderen deden het dus zonder problemen. De bewering dat je meerdere passen nodig hebt om je bestemming te bereiken was bij ons niet het geval. OK, dit was onze eerste reis, de toekomst zal ons leren of dit zo blijft.

Over het algemeen is het rijden met een elektrische auto, op een lange reis en tijdens de vakantie geen gedoe, het is makkelijk en perfect te doen.

De techniek zal zich de komende jaren nog verder ontwikkelen en ik weet zeker dat de driving range in de toekomst nog groter zal worden. Ook de oplaadlocaties zullen drastisch verbeteren wanneer meer mensen met EV's gaan rijden. 

Voor nu kan ik zonder enige aarzeling zeggen: "NEE", het is zeker niet te vroeg om een ​​EV te rijden. Ik zou het zelfs aanraden; minder stressvol. In vergelijking met voorgaande jaren, was de reis slechts 55 minuten langer, dan de voorgaande reizen met een dieselauto. I’m in on the long term, ik ben nu officieel een EV-rijder :)

delen met vrienden