antwoord op de meest gestelde vragen...

meest gestelde vragen over Cardoen autosupermarkt

Hoe snel kan ik een auto ophalen nadat ik hem gekocht heb?

Gemiddeld moet je 15 dagen rekenen voordat je auto klaar is. Dat hangt af van een aantal factoren. Bijvoorbeeld: wil je extra opties laten inbouwen? Heb je een financiering in aanvraag? Wil je de auto bij ons verzekeren of ergens anders? Zijn alle formaliteiten i.v.m. de auto al rond …

Wil je een snelle levering en geen heen-en-weer-geloop? Bij Cardoen regelen we alles voor jou, op voorwaarde dat je bij ons je auto verzekert én financiert, als je een autolening nodig hebt.

Ik wil een Cardoen financiering nemen voor mijn auto. Wat moet ik doen?

Heb je een Cardoen-auto op het oog en wil je graag een financiering aanvragen? Dat kan gemakkelijk in elke autosupermarkt, zonder afspraak.

Spring even bij ons binnen en neem zeker het volgende mee:

  • je identiteitskaart
  • een recente loonbrief
  • een bewijs van vaste tewerkstelling (bv. je arbeidscontract)
Kan ik lenen als ik nog een openstaande lening heb op mijn vorige auto?

In principe is het niet mogelijk om een tweede autofinanciering af te sluiten als je nog een lening hebt lopen voor je oude wagen. Alles hangt af van wat het openstaand saldo is van je eerste lening. Neem in dat geval contact op met de Cardoen autosupermarkt in je buurt, dan nemen we contact op met de bank om samen een oplossing te vinden.

Mag ik cash betalen voor mijn auto?

Nee, we aanvaarden geen cash geld. Je kan je auto gemakkelijk betalen met een bankoverschrijving.

Hoe veel auto's mag ik online reserveren?

Je mag maximum 2 auto's tegelijkertijd reserveren. Twijfel je tussen meer dan 2 auto's? Ga dan zo snel mogelijk naar de Cardoen vestiging in jouw buurt. Onze verkopers adviseren je graag over welke auto het meest geschikt is voor jou. 

Past Cardoen het lager btw-tarief toe voor andersvaliden?

Ja, andersvaliden krijgen ook bij Cardoen het voordelige btw-tarief van 6 % op de aankoop van hun auto. Je moet dan wel de auto minstens 3 jaar als persoonlijk vervoermiddel gebruiken, te rekenen vanaf de eerste dag van de maand waarin de auto geleverd wordt. Bovendien kan je de betaalde btw achteraf nog terugkrijgen van de overheid.

Wat is de wettelijke kit?

Je bent bij wet verplicht om een aantal zaken in je auto te bewaren, voor je eigen veiligheid. Denk daarbij aan een fluohesje, een veiligheidsdriehoek, een ehbo-koffertje en een brandblusapparaat. Zo heb je bij een ongeval minimale bescherming bij de hand.

Bij Cardoen bieden we de wettelijke kit aan in een handig pakket. Zo heb je alles wat verplicht is standaard in je auto liggen.

Wat is een daginschrijving?

Sommige fabrikanten schrijven hun fonkelnieuwe auto’s 1 dag in, maar zonder ermee te rijden. Dat kan interessant zijn voor hen om verschillende redenen. Het belangrijkste gevolg is dat je daardoor splinternieuwe auto’s kan vinden aan een scherpe prijs, met 0 kilometer op de teller.

Vaak komt de auto al een paar weken na de eerste inschrijvingsdatum bij ons in voorraad. Daardoor behoudt je wagen zijn restwaarde als je hem binnen een paar jaar zou doorverkopen.

De belastingen op mijn nieuwe auto zijn beduidend hoger dan verwacht. Wat moet ik doen?

Op 1 september 2018 werden er nieuwe waarden geïntroduceerd om de uitstoot van wagens uit te drukken, de WLTP waarden. Dit om de verouderde waarden van de NEDC test, die dateren van begin jaren ’90, eerlijker en transparanter te maken. Onder andere Dieselgate lag aan de basis voor deze beslissing.

Vanaf wanneer maken we de overschakeling van NEDC naar WLTP?

Tot en met 1 september 2019 verplicht de EU om een herberekening op de NEDC waarden te gebruiken en noemt dit NEDC 2.0. Deze waarden zouden voorlopig dienen als basis om fiscale berekeningen uit te voeren betreffende gemotoriseerde voertuigen.

Beide waarden zijn te vinden op het COC van de auto. Te vinden onder de noemers ‘Combined value NEDC/WLTP’.

In België kreeg Traxio van ex-minister Bart Tommelein de belofte dat de NEDC 2.0 waarden zouden gebruikt worden tot:

  • 31/12/2020 Federaal niveau (bedrijfswagens)
  • 31/12/2019 op Vlaams niveau

Wat is het probleem?

Tot 01/01/2019 liep alles goed, maar daarna kwamen er steeds meer berichten binnen van klanten die een verschil merkten in hun BIV berekening. Naast Cardoen waren er nog tal van bedrijven in de automotive sector die hier berichten over kregen.

Onderzoek wees uit dat men bij bepaalde belastingdiensten, zonder communicatie en tegen de afspraken in, al vroegtijdig de WLTP waarden waren gaan gebruiken.

Wat te doen?

Het beste wat je nu kan doen, is de betreffende belastingdienst in gebreke te stellen. Je kan hiervoor een aangetekend schrijven versturen naar het desbetreffende belastingkantoor. Het adres van dit kantoor kan je vinden op de afrekening die je ontving.

In de brief vermeld je duidelijk dat er een fout heeft plaatsgevonden en dat de WLTP waarden gebruikt zijn voor de berekening van BIV in plaats van de afgesproken NEDC 2.0 waarden.

We raden je wel aan om de belasting te betalen en om daarna het verschil terug te eisen. Dit om verwijlinteresten te vermijden.

Ben ik verplicht om de auto te kopen als ik online een optie neem?

Nee, je bent absoluut niet verplicht om de auto te kopen. Je kan in alle vrijheid beslissen en hebt daarvoor 7 dagen de tijd.

Ontdek hier alles over online reserveringen.

meest gestelde vragen over Cardoen service center

Gaan jullie voor mij naar de keuring als ik een service+ contract heb?

In het Cardoen Service Center stomen we je auto graag klaar voor de keuring. Dat zit inbegrepen in je service+ contract. Effectief naar de technische controle gaan moet je wel nog zelf doen. Gelukkig kun je dat tegenwoordig op afspraak doen, zodat alles vlot verloopt.

Heb je zelf geen tijd om naar de keuring te rijden? Dan doen ook wij dat voor je. Maar daarvoor rekenen we wel onze uurkost aan en de kosten van de keuring zelf.

Hoeveel kost een onderhoud in het Cardoen Service Center?

De prijs van een onderhoud hangt af van een aantal factoren. Hoe dan ook zijn we goedkoper dan merkgarages en merkdealers. Want we hanteren één uurprijs voor elk automerk.

Benieuwd wat het onderhoud van jouw auto kost? Neem contact op met het Cardoen Service Center in je buurt.

Ik heb een Cardoen service+ contract en wil mijn auto verkopen. Wat moet ik doen?

Heb je een auto met Cardoen service+ contract? En wil je je auto terug verkopen? Dan heb je 2 opties:

1. De nieuwe eigenaar neemt je contract over

In dat geval laat je de nieuwe eigenaar contact met ons opnemen.

2. Je zegt je contract gratis op

Hiervoor mail je naar [email protected].

Vermeld zeker je:

  • service+ nummer
  • naam
  • wagen
  • reden van opzeg
  • of je nog eigenaar bent
  • of je recht hebt op verlengde waarborg
Waar moet ik gaan voor het onderhoud?

Je bent helemaal vrij om te kiezen waar je je auto laat onderhouden. Elke Cardoen autosupermarkt heeft een eigen werkplaats met geschoolde mekaniekers, het Cardoen Service Center. Hier ben je altijd welkom voor alle onderhoud en herstellingen aan een goedkope prijs. Laat je je auto liever ergens anders onderhouden? Geen probleem, uit ervaring weten we dat Cardoen-klanten overal goed ontvangen worden.

Ben ik welkom bij een merkdealer met een auto van Cardoen?

Een merkdealer verdient aan de verkoop van zijn auto's nauwelijks nog iets. Het onderhouden van de auto’s is echter wel rendabel. Het is dus logisch dat zij voor het onderhoud graag nieuwe klanten ontvangen, dus ook Cardoen klanten.

Zal ik bij een merkdealer niet meer moeten betalen voor het onderhoud voor een auto die van Cardoen komt?

De uurtarieven van elke garage zijn vast en moeten voor elke klant gehanteerd worden. De meeste merken hebben vooraf bepaalde, vaste prijzen voor een klein en groot onderhoud. Het maakt dus niet uit waar je de auto gekocht hebt die je aanbiedt bij de dealer voor het bepalen van de prijs van het onderhoud.

Moet ik voor een herstelling onder waarborg telkens terug naar Cardoen komen?

Antwoord voor:

  • Jong gebruikte auto’s
  • auto’s met een Cardoen service+ contract
  • auto’s met Cardoen verlengde waarborg

Heb je een bijna-nieuwe auto bij ons gekocht? Of heb je een Cardoen service+ contract of Cardoen verlengde waarborg? Dan gebeuren herstellingen onder waarborg best in een Cardoen Service Center in je buurt. Op die manier kunnen we je waarborg blijven garanderen.

Antwoord voor:

  • Nieuwe auto’s

Heb je een nieuwe auto bij ons gekocht en geen Cardoen service+ contract of verlengde waarborg? Dan laat je herstellingen best uitvoeren in een Cardoen Service Center in je buurt. Want Cardoen kent je wagen het beste. Bovendien hebben we ervaring met herstellingen van alle merken.

Kan je moeilijk naar een Cardoen Service Center komen, bijvoorbeeld omdat je in het buitenland bent? Dan mag een garagist van je keuze de herstellingen uitvoeren. Wij regelen de administratie en betaling rechtstreeks met hem.

Je vindt de procedure in je Cardoen waarborgboekje. Belangrijk: vraag altijd aan je garagist om Cardoen eerst te contacteren voordat hij de herstelling uitvoert.

Waarom moet mijn nieuwe Cardoen-auto eerst naar de keuring?

De meeste van onze nieuwe auto’s komen rechtstreeks van de fabriek in een Europees land. Voordat ze naar België komen, worden ze ingeschreven in het land waar ze uitgevoerd zijn. Officieel worden ze dan ingevoerd als ‘gebruikte auto’, dat is de wet. Ook al hebben ze 0 kilometer op de teller staan. Het zijn dus nieuwe wagens met een daginschrijving.

In België is het verplicht om elke auto die ooit al ingeschreven is, eerst te laten keuren voordat je de auto verkoopt. Daarom gaan we met je auto eerst naar de keuring voordat je hem kan komen oppikken. Zo heb je nog eens een extra controle, wat weer een extra voordeel is.

Al onze auto’s worden bovendien geleverd met een gelijkvormigheidsattest. Dat is een wettelijk bewijs dat de auto door een officiële constructeur is gemaakt. Zo ben je dus zeker dat je oerdegelijke kwaliteit krijgt voor een eerlijke prijs.

 

Kan Cardoen alle herstellingen uitvoeren?

Ja, je kan bij Cardoen terecht voor alle herstellingen, ongeacht het merk en type van je auto. Onze mekaniekers voeren 95 % van alle werken ter plaatse uit. Voor de overige 5 % doen ze beroep op specialisten. In ieder geval regelt Cardoen alles voor jou, zodat je altijd maar 1 aanspreekpunt hebt.

bel gratis 0800 17 023 of mail ons

je kan tot 4 auto's eenvoudig met elkaar vergelijken

sluitenmenu sluiten

je recent bekeken auto's

sluitenmenu sluiten